joi, 12 martie 2009

Marim sau nu viteza?

Din discutiile avute cu participantii la trafic pe tema maririi vitezei vehiculelor pe drumurile publice a reiesit un punct de vedere imbratisat de toata lumea : marirea vitezei este absolut necesara. Motivul expus este unul pertinent si comporta doua aspecte:
  1. Calitatea automobilelor, indiferent de marca, a crescut considerabil in ultimii ani, permitand deplasarea cu o viteza superioara limitei legal admisa in conditii de deplina siguranta pentru participantii la trafic;
  2. Coroborat cu aceasta prima premisa, legislatia rutiera din Romania, face din fiecare sofer un potential contravenient, daca nu chiar infractor, deoarece limita de viteza este redusa cu mult fata de posibilitatile autoturismelor de a circula in siguranta. Ca atare, observam cu ochiul liber efectele : bolizii circula cu depasirea limitarii de viteza, dar pot frana, in majoritatea cazurilor, in conditii de siguranta ;

Desi, ca sofer, imbratisez unele dintre sugestiile conducatorilor auto, totusi sunt de parere ca siguranta rutiera trebuie sa primeze in luarea unei astfel de decizii.

Datele statistice sunt din pacate nefericite in privinta tarii noastre: Romania este pe primul loc in Europa in ce priveste numarul accidentelor rutiere inregistrate. In anul 2008 au fost inregistrate 10.597 accidente, cu 2.177 mai multe decat in 2007 ; 3.052 morti, cu 259 mai multi decat in 2007 ; 9.362 raniti grav, cu 2.292 mai multi decat in 2007.

In legislatia actuala, Legea privind circulatia pe drumurile publice prevede ca administratorul drumului (Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi, consiliile judetene sau locale, primariile) cu avizul Politiei rutiere poate decide marirea limitei de viteza pe sectoarele drum unde infrastructura o permite, cu maxim 30 km/h. Practic, daca intr-o comuna limitarea legala este de 50 km/h, administratorul drumului cu acordul politiei rutiere poate dispune marirea acestei limite pana la 80 km/h (ex : DN 1).

In discutiile purtate in acest moment, se vehiculeaza cresterea limitei superioare de viteza de la 50 km/h, spre exemplu, la 70 km/h, astfel incat in mod curent viteza de deplasare in comune sa fie mai mare cu 20 km/h decat cea existenta acum.

Imaginati-va astfel, un autoturism uzat, cu peste 10-15 ani vechime, cum franeaza intr-o comuna de la 70 km/h pentru a evita un accident. Imaginati-va cum vor merge soferii fara experienta avand limita de viteza cu 20-30 km/h mai mare si bolizi de 200 de cai-putere ? Daca acum, pe un sector de drum cu limitare de 70km/h ei circula cu peste 100km/h, in noua varianta vor merge sigur cu peste 130km/h. Nu vreau sa imi imaginez tragediile ce pot aparea.

Prefer sa spun unui prieten, care a fost sanctionat pentru depasirea limitei de viteza, ca isi merita sanctiunea decat sa merg sa il vizitez la spital .

Decizia mea este aceea de a nu sustine cresterea vitezei maxime legale.

Voi ce parere aveti ? Va rog sa imi spuneti punctele de vedere pe deputat@piepteacornel.ro.

2 comentarii:

DANGA Marius spunea...

[Offtopic] va invit sa cititi scrisoarea deschisa adresata de Relu Fenechiu liberalilor.

http://relufenechiu.wordpress.com/2009/03/18/scrisoare-adresata-tuturor-liberalilor/

Anonim spunea...

(1) Ce cauta avizul Politiei rutiere in toata treaba asta cu 'posibil marit cu pana la 30km/h limita de viteza'. Contribuie ei cu ceva la respectivul drum inafara de a sta la panda prin tufisuri pentru amenzi/spagi ?
(2) In cate localitati ati vazut efectiv aplicata aceasta prevedere ? Nu ma refer aici la centurile marilor orase, ci la localitati rurale de care sunt pline asa-zisele drumuri nationale.
(3) Majoritatea accidentelor nu au drept cauza viteza, ci neatentia sau inadaptarea(care intamplator sau nu au un rol si in selectia naturala). Viteza este doar un factor care contribuie la gravitatea consecintelor.
(4) Imaginatia dvs functioneaza in mod unipolar. Pustii fara experienta despre care vorbiti apasa pedala pana acolo unde se simt ei bine, si nu conteaza daca limita este de 100 sau 130.