luni, 23 martie 2009

Un nou episod din comedia “Performantele cabinetului Boc” – Ecaterina Andronescu, in rolul principal

Asa cum ne-a obisnuit inca de la investitura, guvernul Romaniei, condus de catre domnul Emil B, ne ofera zilnic portii de comedie ieftina cu accente de tragedie. Astazi vom vorbi despre doamna Ecaterina Andronescu, Katy sau Abramburica pentru prieteni.
Circul de la ministerul Educatiei si al Innovarii capata proportii olimpice. Iata cum se joaca de-a invatamantul doamna ministru:

1. Prin Ordinul nr. 3310 al Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii, din 2 martie 2009 , Istoria nu se mai studiaza la clasa a XII-a.
Astfel, la 60 de specializari din invatamantul liceal (industrial, agricol, telecomunicatii, tehnic etc) Istoria romanilor dispare atat ca materie de studiu cat si ca optiune de Bacalaureat. Orele de istorie raman insa la licelee teoretice de elita. Poate intelege cineva un astfel de rationament? Sa intelegem ca elevii de la liceele industriale sunt prea tampiti pentru a intelege istoria romanilor? Sau poate ca acesti elevi au o cultura generala atat de vasta incat nu le mai trebuie istoria ca obiect de studiu.
Trecand peste retorica, aceasta masura creeaza o discriminare evidenta in randul elevilor de liceu: unii pot studia istoria si o pot alege la Bacalaureat, pe cand altii nu. Unde este liberul acces la invatamant, stipulat de Constitutia Romaniei?
Mergand mai departe, ordinul transforma acesti elevi in niste ignoranti care nu vor cunoaste niciodata semnificatia conceptelor precum Parlament, vot universal, putere/opozitie, Constitutie. Vor fi condamnati, iar impreuna cu ei si noi ceilalti, sa uite de unde a aparut si cum a evoluat poporul roman. Decizia ministrului Andronescu ne va face sa devenim in timp o POPULATIE si nu un POPOR.
Ordinul are si implicatii comunitare: exista o recomandare a Comitetului de Ministri al Consiliului Europei care arata ca aceasta disciplina “trebuie sa ocupe un loc central in educatia unor cetateni responsabili si implicati activ in viata politica si in cultivarea respectului pentru diferentele intre popoare”.

2. Eliminarea orelor de educatie fizica
Un alt ordin al ministrului Andronescu, desfiinteaza orele de educatie fizica si sport, desi programul guvernului Boc mentioneaza drept obiectiv al guvernarii „Asigurarea educatiei complementare” (educatie pentru sanatate si alimentatie sanatoasa, cultura, cultura civica antreprenoriala si tehnologica, prin sport etc.) – capitolul 5, Educatie. Mai mult decat atat, la capitolul 10 – Tineret si Sport, punctul 5, Guvernul Boc isi propune ca obiectiv „Cresterea rolului educatiei fizice si a sportului in scoli”. Insa, declaratiile si deciziile doamnei ministru au facut in schimb uitate aceste promisiuni electorale iar cresterea rolului educatiei fizice in scoli a devenit un obiectiv esuat de la bun inceput, prin masurile anuntate.
Pozitia Uniunii Europene asupra acestui subiect este clar exprimata prin rezolutia Parlamentului European din 13 noiembrie 2007 privind rolul sportului in educatie. Aceasta rezolutie prevede ca toate statele europene „sa confere educatiei fizice un caracter obligatoriu in scoli si licee si sa accepte acele principii conform carora, in orar, ar trebui sa se prevada cel putin trei ore de educatie fizica pe saptamana, in vreme ce scolile ar trebui sa fie incurajate sa depaseasca acest prag, in functie de posibilitati”.
Este binecunoscut faptul ca statele din cadrul UE pun foarte mare accent pe importanta educatiei fizice, printr-un numar minim obligatoriu saptamanal de 2 ore de educaţte fizica (cazul Belgiei, Italiei, Olandei), ajungandu-se chiar si la 5 ore in anumite situatii (cazul Germaniei, Danemarcei, Spaniei).
Doamna ministru trateaza cu dispret atat sanatatea elevilor, cat si munca profesorilor de educatie fizica si sport. Eliminarea unei ore din cele doua care existau obligatoriu in trunchiul comun este o decizie criminala, in conditiile in care peste 50% dintre elevi tind sa devin obezi.
Daca tot nu mai facem sport, mai bine dam o fuga la coltul scolii si comandam o saorma.

3. Eliminarea orelor de limba moderna

Dupa ce ca am uitat de Stefan cel Mare, dar ne-am umflat cu o saorma, printr-un alt ordin, doamna ministru Andronescu ne mai da o gogoasa: de acum incolo nu vom mai invata nici o limba straina. Se pare ca limba romana a ajuns limba de circulatie mondiala, iar marile corporatii au inclus pe grila de interviu la angajare cunoasterea limbii romane ca fiind obligatorie. Evident nu este asa.
Este inadmisibil ca un stat membru UE sa elimine studiul unei limbi straine din programa de invaţamant preuniversitar. In prezent, in invatamintul european se studiaza obligatoriu doua limbi straine, indiferent de profilul liceului, in regim de 2-3 ore pe saptamana pentru fiecare limba. Studiul unei a treia limbi straine are calitatea de disciplina optionala!
In sistemul educational romanesc, aprofundarea unei limbi straine este calea sigura a unui progres civilizational. Or, actuala atitudine nu face altceva decat sa incurajeze o alienare fata de valorile supranationale promovate de catre o Uniune Europeana in ale carei idei si principii Romania ar trebui sa se integreze.
Eliminarea orelor de limba moderna aduce cu sine pierderea unui avantaj major pe care liceele romanesti il ofereau. Prin orele de limbă moderna studiate si, implicit, prin cunoasterea unei limbi straine suplimentare, elevii romani aveau un avantaj in momentul absolvirii studiilor si intrarii fie in sistemul universitar, fie pe piata muncii. Odata cu reducerea numarului de ore de limba moderna, avantajul absolventilor romani de a se integra mai usor pe piata muncii dispare.
Nici un fel de problema, avem nevoie oricum de muncitori la autostrazi.

Niciun comentariu: