marți, 4 octombrie 2011

Egalitarismul de tip Andronescu - baza involutiei viitoare

În orice construcție politică dintre un partid de stânga și unul de dreapta există riscul ca partidul care se percepe ca fiind mai puternic să își impuna multe din politicile specifice, fără un dialog cu adevărat constructiv. Chiar și atunci cand formațiunile recunosc starea de egalitate a puterii există riscul ca pe unele domenii doar politica uneia să se impună. Cazul ideal se referă la negocierea permanentă a politicilor propuse, urmărind pragmatic și realist o serie de priorități dictate de realitatea socială.Plecând de la aceste considerente, cred ca noi, liberalii, avem obligația de a ne lupta pentru toate politicile din "statul liberal" indiferent de domeniu sau de culoarea politică a ministrului ce conduce domeniul respectiv. 

În acest sens, pozitia PNL-ului la proiectul de lege inițiat de fostul ministru al educației, doamna Ecaterina Andronescu, prin care se permitea absolvenților de liceu ce nu au promovat examenul de bacalaureat să facă un an pregătitor de facultate, este de a nu susține acest proiect.

Personal nu pot fi de acord cu nici o propunere de tip egalitarist menită să discrimineze negativ pe aceia dintre elevi care au promovat examenul. Practic, elevilor care nu au studiat suficient de bine li se acordă aceeași șansă de a urma cursurile unei facultăți ca și celor care au demostrat că merită. Societatea românească trebuie să înțeleagă faptul că învățământul universitar nu este pentru toți. 

Am convingerea totuși că propunerea, deși total nefericită, va aduce în discuție situația celor peste 100.000 de elevi care nu au promovat bacalaureatul. Este nevoie de soluții pentru ca acești copii să nu fie condamnați în bloc la somaj, devianță sau chiar la infracționalitate. Este de dorit ca guvernul Boc să nu treacă și elevii pe lista celor "scoși din sistem" asemenea pensionarior, cadrelor militare, sanitare și din educație. 

Soluția imediată în acest caz ar fi adoptarea unei ordonanțe de urgență care să permită reintegrarea obligatorie a acestor elevi în sistemul de învățământ preuniversitar pe baza unei taxe de școlarizare excepționale, după identificarea rapidă a formei de școlarizare (secții teoretice sau de artă și meserii) de către instituțiile competente. În paralel, Ministerul Educației poate încheia acorduri de tip internship cu instituții private prin care pregătirea școlară să poată fi completată cu stagii de practică.

10 comentarii:

cosmin spunea...

Domnule deputat, nu pot decat sa fiu de acord cu abordarea dumneavoastra. Propunerea fostului ministru al Educatiei, surprizatoare dealtfel, este lipsita de substanta intr-o societate democratica. Doamna respectiva in loc sa emita elucubratii ar fi trebuit sa-si canalizeze "energiile creatoare" catre gasirea unor solutii cu adevarat utile acestor elevi pentru care studiul reprezinta o necunoscuta. De exemplu infiintarea unor Institutii de Arte si Meserii axate pe domenii de activitate in care exista deficit de forta de munca, putand evita astfel si efectul asa-numitor "fabrici de someri cu diploma".

Marian spunea...

Buna ziua.
Cred ca s-a facut o confuzie in abordarea admiterii si a participarii la studiu intr-un institut de invatamint superior. Extrem de regretabila tocmai pt ca vine din partea unui cadru didactic. Doamna Ecaterina Andronescu nu ar trebui sa uite, nici sa neglizeje, nivelul inalt de pregatire la care trebuie sa ajunga un viitor student, tocmai prin studiul accentuat facut in liceu. Facultatea nu e pt tonti - da, am scris bine - nu e pentru mascarici copiatori. Si apoi o diploma nu spune ca stii materie, ca esti pregatit in acel domeniu, e doar dovada ca ai urmat niste cursuri si studii, dovada competentelor acumulate, insusite, se da in practica, nu la furat note.

Ion spunea...

Doamna Ecaterina Andronescu are solutii!?!? Ca ministru in functie nu le gasea asa usor.
Nu este obligatoriu ca un absolvent de liceu sa urmeze o facultate, daca intradevar doreste acest lucru conditia necesara si suficienta este sa treaca examenul de bacalaureat.
Pe de alta parte poate se are in vedere mentinerea in "viata" a facultatilor particulare care fara materia prima s-ar cam desfiinta.

Anonim spunea...

Propunerea doamnei Andronescu este o abordare teribil de populistă pe un subiect care nu suportă glume și amatorism. PNL trebuie să se delimiteze de o asemenea inițiativa.
Apeciez fapul că nu susțineti o măsură aiuristică ca cea propusă de doamna Andronescu. Succes combaterea populismului și a demagogiei.

Cornel Pieptea spunea...

Indiferent de culoarea politica a unui partid, sunt de parere ca exista cateva domenii in care populismul nu are ce cauta. Educatia este unul dintre acele domenii. Cat timp sistemul de invatamant de la noi nu va promova competitia si valoarea, atat in randul cadrelor profesorale cat si al elevilor, tara asta nu are viitor. Chiar acum cititnd comentariile dumneavoastra, ma gandeam in ce masura ar fi fezabil un sistem de recompensare financiara a profesorilor ai caror elevi au rezultate notabile la invatatura. Ce parere aveti?

Marian spunea...

Buna seara, domnule deputat.
Recompensarea financiara a profesorilor ar fi un prim pas foarte bun. E desigur o solutie care ar dinamiza activitatea dar, o masura facuta in tandem si cu o recompensa a elevului. E de gindit o modalitate corecta si mobilizatoare. Ma bucura abordarea dvs..

Filip Iliescu spunea...

POPULISM si iar POPULISM!!
Cand eram mic si nu ma tineam din cand de carte, parintii mei imi spuneau ca daca nu vreau sa invat, sa ma fac măturător. Inainte se dadeau examene grele la admiterea la facultate si nu era o asa problema nationala cand picau 50-80% din pretndentii la studentie.

Cred ca masura implementarii unui control drastic la BAC era necesara, dar ca de obicei guvernantii portocalii au "TAIAT" fara sa mai și clădească. Un elev nu invata nimic in liceu, sistemul se schimba la fiecare 6 luni, profesori demotivati etc DAR extrem de drastici cu EXAMENUL.

Filip Iliescu spunea...

Daca se doreste facultate fara BAC, e in regula dar SA SE DEA EXAMEN. Poate ca sunt elevi extrem buni la Fizica dar nu pot pricepe, de exemplu, Istoria in ruptul capului(desi nu inteleg cum au ajuns in clasa 12-a). Atunci e in regula, da examen la Facultatea de Fizica sau Politehnica la disciplinele la care exceleaza DAR trebuie sa ia si BACUL.

rokzanonim spunea...

Idea unei recompense financiare pentru profesorii care au elevi cu rezultate deosebite este o condiție necesară pentru stimularea performanței, dar propunerea nu trebuie sa ramană doar la nivelul aprecierii performanței ci ar trebui să mearga mai departe și să aibă in vedere și progresul școlar. Uneori este mai greu sa-l ajuți pe un elev să ajungă de la nota 1la nota 5 decat sa-l faci pe unul de nota 9-10 să ajungă olimpic. În noul context educational, în care cea mai valoroasă materie prima nu mai este aurul sau diamantul ci creierul uman, lumea trebuie să aibă în vedere paradoxul educațional prezentat mai sus.

Andreea Alexandra Iancu spunea...

Eu sincer nu mai inteleg nimic din invatamantul din Romania. Nu stau sa fac comparatii cu ce era pe vremea mea sau pe vremea parintilor, dar intreg sistemul e putred.
Pleaca de la parinti cu ce educatie si ce valori le insufla acasa, spre profesori care nu mai au nicio tragere de inima, spre facultati care vor numai si numai bani, pana la minunatat conducere pe care o doare...